Van Keutenberg tot carnaval - Reisverslag uit Zürich, Zwitserland van leslie - WaarBenJij.nu Van Keutenberg tot carnaval - Reisverslag uit Zürich, Zwitserland van leslie - WaarBenJij.nu

Van Keutenberg tot carnaval

Door: Leslie

12 November 2014 | Zwitserland, Zürich

Gruetzi!

Zo daar zijn we dan, onze nieuwe leventje is begonnen in Zürich, weliswaar nog met een tijdelijke woonplek maar we zijn los!

Het appartement waar we nu verblijven zit vast aan het kantoor van de FIFA waar Pascal werkt, letterlijk zit hij op dit moment 4 meter schuin boven me te werken terwijl ik deze blog weer nieuw leven aan het inblazen ben. Verder is het appartement prima, we hebben nu nog een Duitse huisgenoot Gerd die nog in de master bedroom zit maar hij gaat zondag verhuizen en dan hebben we dit grote, sfeerloze appartement met jaren 70 inrichting helemaal voor onszelf :-) Uitzicht is prima vanaf het terras hier, waar ook meteen de inspiratie van de titel van deze blog vandaan komt want na een stukje Cauberg mag je nog de Keutenberg beklimmen om hier te komen, op zich niet heel erg behalve als je met twee boodschappentassen omhoog aan het ploeteren bent in een synthetische jas/slaapzak waarbij het zweet over je rug naar beneden loopt, maar dat terzijde.

De grote appartementenjacht is nu begonnen en het is nogal een bizarre bedoeling. Allereerst zijn appartementen schaars, dus sowieso een geschikt appartement vinden is al een hele uitdaging. En dan de kosten tja....1.500 euro huur per maand voor een 2-kamer appartement van 50m2 is niks bijzonders. Het werkt hier ook net ff iets anders als in Nederland met het uitkiezen van huurders. Het is een soort strenge sollicitatieprocedure of je maakt een afspraak om een appartement te bezichtigen (is ons overigens tot nu toe nog niet gelukt want we konden nergens een afspraak meer maken omdat de agenda's al vol zaten) of je gaat naar een soort open huis waar je een formulier meeneemt vervolgens ongeveer al je informatie behalve je pincode overhandigd aan de huisbaas en die gaat beslissen op basis van je inkomen en aanbevelingsbrief of je betrouwbaar bent en of je een kans maakt op het appartement..... lekker handig dus als je er als koppeltje gaat wonen met 1 inkomen. Maar goed we gaan lekker door met zoeken, vanavond hebben we drie viewings en morgen ook twee dus wellicht dat er wat bij zit en we de sollicitatieprocedure in mogen gaan...

Bij Pascal op het werk gaat het ook goed, hij heeft het de eerste week vrij rustig gehad maar begint nu veel zaken binnen te krijgen. Verder heeft hij leuke collega’s, het eerste afdelingsuitje was afgelopen vrijdag bowlen en (uiteraard) raclette (= gourmetten met kaas) dus dat was wel fijn voor hem om zijn collega's een beetje beter te leren kennen en we zijn zowaar al ingeschreven voor het FIFA kerstuitje eind november.

En iets compleet anders…ik verdenk de Zwitsers ervan pro vegetarisch te zijn...waar je een lekker stukje Zwitserse kaas in de supermarkt kan aanschaffen voor een paar euro en met kaasfondue wordt je doodgegooid moet je voor een stukje vlees in de supermarkt al snel 8 euro betalen. Ik waarschuw jullie vast het gezeur over hoe duur het hier is zal nog wel even aanhouden totdat ik er echt aan gewend ben.

Tot nu toe heb ik me nog niet verveeld hier, mijn dagprogramma is vrij eenvoudig. De ochtend besteed ik aan het zoeken naar appartementen, cv updaten, banen zoeken, Duitse cursus zoeken en 's middags ga ik de stad in. Gewoon een beetje rondslenteren bevalt me goed en dit bracht me gisterenmiddag onverwacht in de carnavalsstemming want de 11/11 blijkt hier ook goed ingeluid te worden. In het centrum waren er volop dweilorkesten en mensen in passende outfits, wel meer à la Limburgs carnaval dan het Brabantse maar de stemming zat er zeker in. Zo meteen nog maar even terugzoeken of het echt carnaval is of dat ze heel erg uitbundig Sint Maarten vieren.

Zo dat waren de eerste paar dagen in een notendop…

Tot snel!

Xx

Les

• 12 November 2014 - 11:38

Thoma:

haha wat een schitterende en inspirerende inrichting.
    Zorg er maar voor dat je een leuk appartement huurt. Gewoon minder vlees kopen en meer kaas dan krijg je die huur er ook wel vanaf.

en anders vlees halen in duitsland!

in iedergevalveelsucces met het zoeken naar een appartementje en daarna.. een baantje!

• 12 November 2014 - 11:52

Rita Folker:

Zo dat is een heel eerste verslag. Als je zo doorgaat kan je over een jaar het laten publiceren. jammer dat je de carnavalskleding in Best hebt liggen had je vanmiddag nog los kunnen gaan. Mijn afgelopen 2 dagen zijn iets rustiger geweest, zijn gevuld met bezoeken van loodgieters/ Cv monteurs. En ja mijn exspansie heeft het ook begeven. Succes met de jacht op een appartement

• 12 November 2014 - 13:29

Michèlle:

Hey Leslie, wat leuk om te lezen dat je nu in Zürich woont. Na mijn stage daar in het St Gotthard Hotel aan de Bahnhofstrasse kan ik niet anders zeggen dat het echt een fantastische stad is :). Het is daar idd duur maar je zult wel merken dat het salaris daar ook een stuk hoger is dan in Nederland. Toen ik daar stage liep had ik overigens een website een soort startpagina over Nederlanders in Zürich ik weet nu de website niet meer maar ik zal er nog eens kijken. Er werden toen 1x in de maand bij het newscafé bij het treinstation borrels georganiseerd met Nederlanders. Was altijd erg gezellig en handig omdat je vaak tegen dezelfde dingen aanloopt. Heel veel plezier daar! Xx Michèlle

• 12 November 2014 - 17:12

Arno Van Berlo:

hoi leslie en pascal leuk te horen hoe het met jullie gaat in zurich. alleen jammer dat hun niet zorgen voor een appartement of woning voor hun personeel. ga volgende week je plinten en gaatjes in de muur repareren groetjes van ons tilly en arno.

• 12 November 2014 - 17:39

Lucas:

He Les, leuk verhaal en wat een toffe inrichting ;-) Wel een mooie omgeving zo te zien! Goed om te horen dat jullie je ondanks het huizengedoe toch prima vermaken. Succes met de zoektocht naar een woning en een baan, komt vast helemaal goed!
    Groet Luc

• 12 November 2014 - 17:45

Lucien:

Leuk verslagje en de groeten aan Pascal!

• 13 November 2014 - 07:54

Annelies:

Hey Leslie, wat leuk dat je een blog bijhoudt. Blijven wij een beetje op de hoogte van jullie reilen en zeilen!
    Appartementenjacht zal vast wel een keer goed komen en vegetariër worden is gezond en hip! Ik had gedacht dat carnaval nu wel over zou zijn, maar nee ook in Zwitserland gaan ze los :)
    Wij gisterenavond naar optreden geweest van "Simon & Garfunkel" . Waren echt goed. De coverbands zijn soms echte rasmuzikanten. Su6 met de zoektocht en groetjes

• 13 November 2014 - 18:12

Alinda:

Fijn om te horen hoe het daar gaat! Binnenkort maar eens Skypen. Succes! X ons

• 13 November 2014 - 21:02

Loes Van Tongeren:

Hoi Leslie, wat leuk was dat om te lezen hoe het met je gaat.
    Omgeving en woonruimte zijn echt niet verkeerd toch?
    Heel veel succes met je zoektocht naar een baan.
    Grtjzzzzz. Loes

• 14 November 2014 - 09:17

Jack Van Diest:

Hoi Leslie en Pascal

Is het nu al tijd voor voedselpakketten ingeblikt vlees ???? Ha Ha
    App ziet er goed uit, misschien vind je wel iets wat hier op lijkt

Groetjes

Jack en Christine

• 14 November 2014 - 13:42

Lenneke:

Hey Les, wat leuk dat je een blog bij gaat houden.. Kan ik een beetje op de hoogte blijven terwijl ik hier met de dag dikker en ronder aan het worden ben.. Succes met de huizen- en banenjacht!
    Liefs Len

• 14 November 2014 - 15:23

Marga:

Hoi Leslie en Pascal
    Leuk om te vernemen hoe het gaat met jullie.
    Ziet er toch niet verkeerd uit in eerste instantie.
    Heel veel succes daar en we horen het wel weer hoe het verder gaat.

Groetjes Ted en Marga

• 16 November 2014 - 15:53

Petra Van Dorp:

Ha die Leslie en Pascal,

Ziet er aardig uit jullie plekje daar in Zwitserland. Mis nog een bed! Maar zie wel een mooi uitzicht.
    Vandaag laat dat uitzicht hier wat te wensen over. Regen de hele dag. Maar ik mag niet klagen. Ben net 3 dagen met Macky naar Noordwijk aan Zee geweest. En een drup regen gehad. Ik moest jou de groeten doen :-)
    Wij zaten in een prima hotel, lekker langs de zee gewandeld en een dagje naar Leiden geweest. Altijd gezellig een studentenstad.
    Frans is de berging aan het schilderen ;-( . Wij hebben een lekkage gehad. Gelukkig weer gerepareerd.
    En ik ben lekker aan het rommelen, koken, even lezen, enz.
    Het leven zonder de apotheek bevalt prima. Afgelopen week zijn 10 collega's komen eten. Echt gezellig geweest. Dan is het wel raar dat je ze bijna niet meer ziet.
    De IVN cursus is erg leuk maar ook erg veel. Houdt mij van de straat!

Zo dat was het laatste nieuws uit Best.
    Succes met het zoeken naar een nieuwe plek!!
    Groetjes van Frans en Petra