Sinterklaas en heisse marroni - Reisverslag uit Zürich, Zwitserland van leslie - WaarBenJij.nu Sinterklaas en heisse marroni - Reisverslag uit Zürich, Zwitserland van leslie - WaarBenJij.nu

Sinterklaas en heisse marroni

Door: Leslie

Blijf op de hoogte en volg

30 November 2014 | Zwitserland, Zürich

Wat een fantastische stad is Zürich: hoe meer ik ontdek, hoe beter ik me voel hier. Deze week een paar wandelingen gemaakt door ‘industrieel’ Zürich en ik denk dat dit mijn favoriete stukje Zürich is. In het industriële gebied naast het spoor bevindt zich een leuke mengeling van barretjes, restaurants, winkeltjes (waar ik ook geconfronteerd werd met Dirk van der Kooij, Rop van Mierlo en Ontwerpduo….Eindhovens design all over the place) en indoor-vlooienmarkten van drie verdiepingen. En uiteraard nog even de Freitag flagship store aangedaan om mijn afscheidscadeau van Edhv uit te zoeken, missie is nog niet geslaagd, maar denk dat ik al wel weet welke het gaan worden; nu alleen de kleur nog kiezen.

Pascal was vorig weekend in Frankfurt om gezellig bier te drinken met zijn vrienden dus ik heb het hele weekend sippend in ons tijdelijke appartement gezeten….of niet! Ben lekker de stad in gegaan, naar een vette expo in een van de vele musea hier geweest en de buurt rondom ons nieuwe appartement grondig onderzocht en werd er alleen maar blijer van. En toen op zondag de intocht van Sinterklaas op de Zürichsee meegepikt, was overigens geen verrijking voor mijn leven maar wel lekker langs het water gewandeld. Ook zijn de kerstmarkten hier allemaal inmiddels opgebouwd, wat er tot heeft geleid dat ik vorig weekend in mijn eentje een witte glühwein stond te drinken in de enorme stationshal waar de grootste kerstmarkt is, lekker mensen kijken, niks mis mee.

Deze week hebben we ook het jaarlijkse kerstuitje van de FIFA mee mogen maken. We begonnen met een aperó wat in Nederland niet echt een ding is, maar hier heel gebruikelijk: een soort borrel voor het diner met kleine hapjes en uiteraard champagne, waarna we een uitstekend drie-gangen diner kregen in een grote circustent…kleine misstap gemaakt, we waren per ongeluk aan de VIP-tafel gaan zitten waar we ook van weggestuurd werden….sorry Sepp…. Over Sepp gesproken: hij is er ook de hele avond bij geweest en gaf een speech voorafgaand aan de voorstelling, moet eerlijk zeggen een uiterst charmante man. Persoonlijk ben ik niet zo’n fan van het circus, maar dit was eigenlijk heel leuk, ik bedoel hoeveel circussen ken je waar ze openen met ‘November rain’ en hebben de hele avond live muziek?

Afgelopen vrijdag ben ik met mijn vriendinnetje Vivi uit eten geweest hier was erg gezellig, in het oude centrum. Het is hier ook moeilijk om niet in de kerstsferen te komen, want heel de binnenstad in omgetoverd in een soort winter wonderland. En wat past er nu beter bij een winter wonderland dan een zingende kerstboom? Er stond op de grote winkelstraat een bordje met een pijl naar een zingende kerstboom, ik dacht dat is vast zo’n corny plastic ding met een muziekje erachter maar toch gaan kijken en wat bleek: een compleet koor zat in een soort stellage in de vorm van een kerstboom, ik kan niet eens beschrijven hoe bizar dit was, je moet het filmpje maar even bekijken. We hebben ook voor het eerst een kaasfondue in een restaurant gegeten, ander bizar ding trouwens waar we achter kwamen, de wijn staat hier op de kaart per deciliter.

Wat betreft hoogtepunten in de afgelopen weken staat het vinden van een appartement natuurlijk met stip om 1! Wat een enorme opluchting dat we zo snel iets gevonden hebben, het is niet groot maar wel goed ingedeeld en (niet onbelangrijk) het heeft een logeerkamer…dus de weekendinschrijflijst is geopend per 1 februari want dan krijgen we de sleutel.

Verder heb ik mijn eerste sollicitatie de deur uit gedaan, is wel voor een parttimefunctie maar ik dacht dat zou ik goed kunnen combineren met een intensieve cursus Duits.

Uiteraard zijn er ook een paar ‘missers’ gemaakt deze week. Zo heb ik per ongeluk een rookworst besteld in een restaurant, op zich niet erg ware het niet dat ik echt helemaal geen fan van rookworst ben en er ook nog een ongedefinieerd stuk vlees of vet in deze rookworst zat, geen succes. Ook heb ik mijn angst overwonnen om in mijn eentje ergens een kop koffie te gaan drinken, is hier trouwens helemaal geen ding, maar toch was het voor mij weer ff een drempel die ik (niet geheel glorieus) overwonnen heb. Ik kwam er namelijk achter dat kaffee mit milch niet bestaat maar na veel horten en stoten in het Duits toch maar in het Engels gedaan en ‘ahhhhhh du willst ein Milchkaffee’ bestaat blijkbaar wel, op zo’n momenten begin ik echt aan mezelf te twijfelen en kijk ik uit naar de Duitse cursus die ik ga volgen. Ah nog iets, ik heb twee keer rösti gemaakt, en het is twee keer compleet mislukt dus ik denk dat ik de rösti beter aan de Zwitsers kan laten. Verder heb ik heisse marroni (gepofte kastanjes) gegeten, die kraampjes staan hier op iedere hoek van de straat, helaas vond ik een worm in een van mijn kastanjes. Overigens ben ik er nog niet over uit of heisse marroni nou zijn om je handen te warmen of om op te eten, de smaak is goed maar die dingen zijn echt gortdroog. Wellicht is wegspoelen met glühwein een goed idee. En ik heb mezelf gerealiseerd dat mijn niveau van Duits helaas niet beter is dan dat van Louis van Gaal, maar daar zijn gelukkig oplossingen voor te bedenken.

Ook werd ik deze week geattendeerd door een oud-docente op de volgende column die zij geschreven heeft over expats en de keuzes die zij (kunnen) maken. Geeft toch weer stof tot nadenken.

http://www.leisureacademybrabant.nl/k/n665/news/view/17679/14903/buitenlandse-kenniswerkers-het-zijn-net-mensen.html

Nou dat was het weer toch veel gebeurd in twee weken tijd.
Xx

Les

  • 30 November 2014 - 12:43

    Rita Folker:

    Geweldig gedaan het verslag, schrijven zit niet in mijn kant van de familie. Of zoals oma tegenwoordig : dat heeft nog nooit iemand gedaan in onze familie haha. Leuk om te horen dat je goed vermaakt en dat er genoeg te ontdekken valt in Zürich
    X mama

  • 30 November 2014 - 12:56

    Alinda:

    Les, wat leuk om te horen dat het goed met jullie gaat. En wat kan jij leuk schrijven. Weet nog dat je zat te twijfelen om een blog te schrijven. Ik zeg hiermee doorgaan zodat we weten hoe het je vergaat. Binnenkort Skypedate? X

  • 30 November 2014 - 13:30

    Linda :

    Echt leuk om te lezen hoe het met jullie gaat, het klinkt allemaal heel gaaf en leuk om alles zo te ontdekken daar!! Heel veel plezier en succes met alles en misschien komen wij wel een keer bij jullie logeren zonder kids...haha groetjes Linda en Mark,Jess en Lynn

  • 30 November 2014 - 18:33

    Annelies:

    Leuk om een beetje op de hoogte te worden gehouden. Je kan leuk schrijven. Ben blij dat jullie je prima aanpassen. Eigenlijk twijfel ik daar ook niet aan. Ik wist niet dat je zo'n verlegen meisje was dat er tegen op ziet om alleen ergens koffie te gaan drinken, Had dit niet achter je gezocht:) In je eentje glühwein drinken gaat dat beter? Tis wat dat Pascal je al zo snel alleen laat! Ontdek Zurich maar goed zodat je ons kunt rondleiden als we komen of zeggen wat er te bezichtigen valt :) . Dikke knuffel van ons.

  • 30 November 2014 - 19:08

    Jack En Christine:

    Inderdaad, je schrijft met leuke humor; daar kan Roy als hij straks in Amerika voor 2 jaar zit nog van leren!
    Fijn dat Zurich zoveel meevalt en dat je van de omgeving kan genieten.
    Heb je nu ergens gesolliciteerd waar je met frans of engels terecht kan, ik bedoel de franssprekende
    zwitsers zullen toch niet allemaal duits en engels spreken?
    Ik zou denken dat je met frans en engels een heel eind kan komen.
    Fijn dat jullie al een appartemant hebben gevonden, moeten jullie die nog inrichten of is het een
    gemeubileerd app.

    veel succes beiden, en je vergeet niet als jullie bepaalde snoepjes koekjes missen dat jullie dat doorgeven.
    groetjes

  • 30 November 2014 - 19:26

    Joyce:

    Ha les, Wow dat klinkt goed zeg! Super fijn dat het appartement gevonden is en de stad al zoveel moois te bieden heeft! Succes en vooral veel winterwonder plezier! XXX Joyce

  • 01 December 2014 - 09:19

    Arno:

    hoi leslie en pascal goed om te horen dat jij je vermaakt samen met je vriendje en straks nog genieten van jullie vakantie en het kerstdinner met vrienden of andersom dat je maar een mooie tijd samen mag hebben groetjes van ons xxx.

  • 01 December 2014 - 12:26

    Joyce:

    Kei leuk geschreven les! Klinkt goed en knap dat je je grenzen verlegt :) Heb je ook al een cocktailbar gespot? Om de traditie straks in Zurich voort te zetten :P

    Heel veel plezier en we facetimen snel!!

    xx


  • 05 December 2014 - 13:34

    Marga En Ted:

    Hoi Leslie,
    Wat leuk om te lezen wat je allemaal in je eentje kan ontdekken. Super goed van je maar we hadden eigenlijk ook wel gedacht dat jij het daar wel zal zal redden. Hopelijk vind je gauw werk.
    Ben benieuwd naar je appartement maar de foto's zullen t.z.t. wel verschijnen.
    Hoe bevalt Pascal zijn nieuwe job ??
    Tot 1e kerstdag, doeiii

  • 07 December 2014 - 21:02

    Petra Van Dorp:

    Hoi Leslie,
    Wat kun je toch vrolijk en gezellig schrijven. Fijn te lezen dat het goed met jullie gaat.
    Met je Oma iets minder maar dat heb je al gehoord. Jammer dat ze gevallen is en afwachten hoe het zich hersteld.
    Ik heb net Rita en Rob een plak eigen gebakken cake gebracht, jaaaa het is mij gelukt met mijn Magimix, je moeder heeft hem met stip goedgekeurd.
    En je zult het niet geloven maar er staat weer een echte heuse kerstboom in de berging.
    Morgen mag hij een deur verder. Ja, hij mag in de kamer staan. Mooi is hij. Kom maar kijken als je in Best bent. Want geloven doe je mij vast niet ;-)
    Tot over een paar weken.

    Groetjes Petra en Frans

  • 07 December 2014 - 21:02

    Petra Van Dorp:

    Hoi Leslie,
    Wat kun je toch vrolijk en gezellig schrijven. Fijn te lezen dat het goed met jullie gaat.
    Met je Oma iets minder maar dat heb je al gehoord. Jammer dat ze gevallen is en afwachten hoe het zich hersteld.
    Ik heb net Rita en Rob een plak eigen gebakken cake gebracht, jaaaa het is mij gelukt met mijn Magimix, je moeder heeft hem met stip goedgekeurd.
    En je zult het niet geloven maar er staat weer een echte heuse kerstboom in de berging.
    Morgen mag hij een deur verder. Ja, hij mag in de kamer staan. Mooi is hij. Kom maar kijken als je in Best bent. Want geloven doe je mij vast niet ;-)
    Tot over een paar weken.

    Groetjes Petra en Frans

  • 15 December 2014 - 17:06

    Arno En Tilly:

    hoi leslie en pascal hier bij willen we jullie fijne feestdagen wensen .
    en vooral een leuke vakantie. en dat je een baan mag vinden,

    en heb je ook al een kerstboom gezet wij hebben het vandaag gedaan.

    groetjes uit nuenen

    tilly en arno en onze rakker.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zwitserland, Zürich

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 394
Totaal aantal bezoekers 15020

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: